fitnessinspiration

Detta kallar jag vardagslyx!

Gårdagens ryggslakt!

Igår var det dags för lite ryggslakt och det var precis vad det blev också, ett riktigt bra ryggpass! Jag var fortfarande väldigt försiktig och arbetade med låga vikter men supersettade endel så det blev jobbigt i alla fall. Jag började med uppvärmning på crosstrainer, lite olika hantellyft åt sidan och även några set chins i maskin med mycket hjälp. Därefter startade själva passet med skivstångsrodd i ett superset med rodd i maskin, ett riktigt killer superset, två roddövningar på rad, sjukt jobbigt! Därefter blev det hantelrodd i superset med latsdrag. Sedan tänkte jag testa något nytt, eller ja inte nytt men något jag inte kört på hur länge som helst, nämligen jag har inte tränat ländryggen på över ett år (utöver marklyft). Så jag gjorde helt vanliga traditionella ryggresningar i ''maskin'' eller ställning kanske är bättre o säga. Jag gjorde myo-reps, dvs gör 12 reps, vila fyra sekunder, gör 4 reps, vila 4 sek, gör 4 reps o upprepa 4 reps och 4 sek vila 6 gånger så det totalt blir 36 reps. Det gjorde jag två gånger och det känns idag alltså, inte så konstigt eftersom jag inte vågat träna ländryggen på evigheter, men det känns bra, det gör inte ont i alla fall. Till sist avslutade jag med enarmsrodd i cable som ni ser på bilderna ovan, det var tips från Nenne, sjukt bra kontakt fick man. Den övningen kommer jag fortsätta med. Har gjort den förut fast med båda armarna samtidigt, men det var skillnad att använda en i taget.

Innan passet var jag riktigt trött så jag hittade en Nocco i mitt lilla kosttillskottsskåp, med julmustsmak. Herrgud vad äcklig den är, aja den gick ner i alla fall. Jag fick tänka på koffeinet och helt enkelt bra dricka.

Fredagsmys på gymmet!

Min motivation till att gå till gymmet de senaste har inte alls varit bra. Med tanke på att jag skadat axeln så har jag inte kunna träna överkroppen på ungefär 3 veckor och jag har verkligen inte orkat eller haft motivation till att träna ben. Igår fick Nenne med mig till gymmet och planen var att träna just ben, ännu en gång orkade jag inte det och bestämde mig i sista sekund för att testa att träna axlar.

Jag började väldigt försöktigt med låga vikter och bara lite rotationer för axeln med hantellyft åt olika håll. Det gick faktiskt väldigt bra, det gjorde inte ont över huvud taget dock så knäcker det i axeln varje gång jag lyfter armen åt sidan från kroppen, ibland även när jag pressar axeln uppåt som i en militärpress. Under hela passet var jag väldigt försiktig, använde mig av otroligt låga vikter emot vad jag brukar göra sedan gjorde jag 10 reps i alla övningar där jag kanske egentligen hade klarat 15 stycken. Bara för att inte pressa axeln för mycket. Det blev faktiskt ett riktigt bra pass och jag fick med hantellyft åt sidan, rakt fram och lutande för baksida axlar. Axeldrag mot hakan för ovansida axlar, militärpress, axelpress i smithmaskinen, axelpress med hantlar och flyes i cablemaskinen. Idag känns det  väldigt bra, jag har inte ont någonstans och det är postivit, dock har jag väldigt mycket träningsvärk men jag kunde inte förväntat mig något annat. Om någon timme ska jag till gymmet igen och idag ska jag testa ryggen, hoppas det går lika bra!

AirFryer!

Jag har länge velat ha en airfryer och i julas fick mamma en i julklapp så det blev ju kanon för mig, jag blev glad i alla fall! En airfryer är precis vad det låter som, en luft fritös. När man tänker att man friterar så tänker man ofta på väldigt mycket olja och fett, men icke i detta fallet. Man behöver endast 1 msk olja till 1 kg potatis, det kan man ju faktiskt stå ut med, det blir ca 20 kcal per portion vilket i stort sett inte är någonting.  Jag kör dock helt utan olja, jag vet egentligen inte varför men jag tycker det blir precis lika bra utan. Vår airfryer är från Philips och det går att göra mycket mer än bara potatis i den, nämligen kött i olika former, potatisgratäng, bakelser och massa mer, både fryst och färskt. Det blir inte bara gott, det går snabbt också! Vanlig potatis behöver endast ligga i ca 16 minuter och fryst färdig potatis man köper på påse endast 12 minuter.

Jag rekomenderar denna airfryer starkt för er som vill hitta ett nyttigare alternativ till att tillaga er potatis. Visst det blir inte som pommes man äter på mcdonals, men det blir som krispiga klyftpotatisar man haft i ugnen. Det är inte bara jag som använder den, utan hela familjen använder den, nästan varje dag. Den kostar omkring 1500 kr, beroende på var man köper den, det tycker jag det är värt!

 

Ett vinnande koncept!

Ja min potatis & kyckling och nötfärs & ris hänger kvar än, varför ändra på ett vinnande koncept? Det känns väldigt onödigt! Om jag tycker det blir tråkigt och enformigt lägger jag till några extra goda grönsaker istället, exempelvis steker färska champinjoner eller sparris eller gör en stor grönsallad med massa citronpeppar på. Så ja nu har jag fixat lite matlådor till några dagar framöver, det kommer inte bli något fuskade under helgerna fram till bal/student. Jag vet att jag inte behöver gå ner i vikt och vet att jag inte heller hinner göra det under typ 3 veckor men det är själva känslan som räknas. Jag känner mig otroligt mycket finare när jag äter nyttigt, jag känner mig inte sådär uppvälld som jag gör efter en hel helg av godis och fet mat. Så nu ska jag verkligen försöka skärpa till mig de kommande veckorna, jag känner mig redan bättre än vad jag gjorde i helgen. Det är det som räknas!

5.3 km avklarat!

  Mamma och jag har ganska precis varit ute på en löprunda, hela 5.3 km klarade vi av. Riktigt nöjd är jag faktiskt för jag klarade av att springa hela tiden, även om det inte gick fort. Det var smart av oss att vänta till kvällen på att springa, egentligen skulle vi springa tidigare idag men jag ville ta vara på solen så jag låg hemma i en solstol. Det hade nog varit för varmt att springa mitt på dagen också, så en löprunda vid solnedgången var alldeles perfekt. Vi ska ut på fredag igen, eller det beror på. För imorgon ska jag träna ben och lär har ganska jobbig träningsvärk på fredag, så vi får se hur benen mår. Nu är jag riktigt trött så jag ska sova en stund men sen lär jag vakna igen när Nenne kommer hem från jobbet, men en timme hinner jag i alla fall sova. Ha det bra vänner!

Hemma efter minisemester!

Hej! Nu är jag hemma och har landat efter min och Nennes lilla minisemester som slutade med över 100 mil i bil. Först blev det en tripp till Karlshamn för att hälsa på hans familj, det bjöds på grillat, mys längs havet och strandpromenaden, fiskresturang och glass vid hamnen. Det blev verkligen riktigt lyckat. Vidare till Stockholm med Markus och Jessica för fitnessgalan och shopping. Precis som förra året så är jag lite besviken på fitnessgalan men det är ju troligtvis för jag jämför det med fitnessfestivalen som är otroligt mycket större. Sen kändes det lite som att nu har jag varit på sådana mässor 3 gånger och det börjar bli samma sak hela tiden. Jag är inte längre lika sugen på att gå runt o trycka i min proteinbars och smaka proteinpulver osv. Jag är väl mer sugen på att titta på roliga tävlingar, det gjorde vi lite grann. Det var en strongmantävling där den största som tävlade vägde 185 kg,  helt sjukt vad stora och starka dom är. Jag hade inte klarat av att gå med 140 kg i varje hand i 60 meter i alla fall, hade inte ens fått upp vikterna, haha.

Jag tror knappt ni kan gissa vad jag gjort idag? Har sprunit årets första löparrunda, den var dock inte lång men 3.2 km fick räcka. Har inte varit ute i löpspåret på ungefär ett år, men varje vår lyckas jag tydligen komma igång igen. Det var nämligen löpning på schemat under idrottslektionen idag, så hade inte så mycket till val. Jag hatade det när jag var där ute i spåret, det var så otroligt jobbigt och det märkes av att de varit lite kondition och mycket festande den senaste tiden. Men jag tänker fortsätta med löpningen ett tag framöver med tanke på att jag inte kan träna överkroppen på gymmet pga skadad axel och jag är inte så sugen på att träna ben var och varannan dag. Så imorgon är jag faktiskt sugen på både ett benpass och ett löppass, men tror jag får välja något utav det. Ben imorgon och löpning på torsdag? Ännu värre val kanske, haha? Hur eller hur, hur jobbigt det än var att springa idag så vet jag att det blir bättre och att jag alltid känner mig otroligt duktig efteråt. Ska bli härligt att förbättra upp konditionen igen!

Lyxfrulle en onsdag!

Godmorgon! Idag ställde jag klockan lite tidigare än vanligt för jag skulle gå igenom min redovisning av gymnasiearbetet. Vi ska nämligen redovisa det idag för dom som går i 1.an och 2.an på gymnasiet. Eftersom jag gick upp tidigare hann jag fixa till lite lyxigare frukost än vanligt, så det fick bli en omelett gjord på ägg, vatten, salt och peppar, sedan hade jag tomat, champinjoner, skinka och rödlök ovanpå, så himla gott!

En grym vecka framför mig!

Bilder från fitnessfestivalen 2014, får hoppas jag träffar på Helene i helgen!

Jag får redan nu be om ursäkt för att jag inte kommer blogga mer denna veckan, jag ska nämligen ut på lite äventyr. Imorgon efter jobb/skola åker jag och Nenne ner mot Blekinge för att hälsa på han familj några dagar, det kommer bjudas på sol vid havet, grillning, träning på hans gamla gym, uteservering och massa annat. På fredag åker vi förmodligen hem för att packa om och sedan ta med oss storebror Markus och hans flickvän Jessica till Stockholm över helgen. Då blir det en helgdag på fitnessgalan, träning på gymmet stockholm, shopping, god mat och hotellövernattning. Man borde få va långledig varje vecka tycker jag, jag garanterar att det kommer bli en riktigt bra vecka som jag ser riktigt mycket fram emot!

Dålig uppdatering!

Hej på er! Jag har blivit grym på att inte blogga, vilket egentligen inte är så grymt... Jag skyller bland annat på att jag skadat axeln och därför i stort sett inte tränade någonting förra veckan, men jag skyller även på att jag spenderar väldigt lite tid hemma vid datorn då jag spenderar väldigt mycket mer tid på min pojkvän istället. Jag känner väl att det finns viktigare saker än bloggen att lägga tid på men jag ska försöka hänga kvar även här. Min helg och valborg har varit riktigt bra, fredagen börjades med finmiddag, och drack bubbel & bubblade bubbelpool. I lördags var brorsan och jag i stan o shoppade en stund innan det var dags för mig att fira lite valborg med tjejerna. Jag var inte alls festsugen så det blev grillat och massa massa prat hela kvällen istället, supermysigt! Sedan har det blivit standard att söndagar är en riktig slappdag, sova länge, finfrukost, slappande men även träning. Nenne och jag var i Vetlanda igår och tränade på friskvårdscenter.

Som sagt, jag skadade axeln lite i måndags vilket gjorde att jag nästan inte tränade någonting förra veckan. Men i måndags körde jag ett benpass i alla fall och likaså igår. Nenne och jag var i Vetlanda och tränade, båda körde ben. För en gång skull struntade vi i knäböj som är den övningen vi typ bara kör när vi kör ben. Jag gick en hel del utfallsgång med stång, sjukt jobbigt och idag har jag riktigt bra med träningsvärk i rumpan. Axeln börjar dock rätta till sig så om någon dag ska jag testa på ett överkroppspass, längtar redan!

Intervallmorgon!

Hej på er! Jag vet knappt vad jag ska göra med mitt liv egentligen för jag gör absolout ingenting, går i skolan max 3 timmar om dagen därefter tränar och sedan ligger jag i min säng resten av dagen. Nu när jag väl har någonting jag måste göra så har jag blivit alldeles för slö för att ta tag i det. Jag har i alla fall haft 50 minuters teoretisk idrott idag på morgonen men det var det enda, sedan har jag varit på gymmet och sprunit lite intervaller och nu sitter jag här i soffan och slöar. I eftermiddag har jag 45 minuters praktiskt idrott också sedan ska jag möta upp Annie på gymmet för att hjälpa henne med lite posering.

Anledningen till varför jag bara sprang intervaller är för att jag fortfarande har ont i axeln, vilket jag lär ha ett tag framöver... Det jobbiga med att skada axeln är att man varken kan träna axlar, bröst, armar eller rygg så då finns det bara benen kvar, och utvalda övningar för magen. Jag tränade ju ben igår så det går absolut inte idag, därför fick det bli intervaller och så får vi se vad dagen bjuder på imorgon, kanske en längre löprunda? Jag brukar ju komma in i en period varje vår där jag börjar springa längre rundor, så varför inte även denna våren?

Nu ska jag försöka skriva ner mitt muntliga tal inför morgondagens nationella prov, usch vad svårt!

Vadå bra helg?!

Hade en riktigt bra helg som började med att jag slutade tidigt i fredags och åkte in till stan för att träffa tjejerna en stund. Tesse, Alexandra och jag gick en liten sväng på stan och sedan satt vi på Pm Tak och drack islatte vilket var väldigt mysigt. Tesse och jag fortsatte upp til grand samarkand för att handla lite till och sedan äta. Därefter åkte vi hem och mötte upp Nenne och även Wilma för att kolla på lite fotboll. I lördags steg vi upp tidigt, jag, Nenne, mamma och brorsans tjej Jessica skulle åka upp till Göteborg för att se när Markus och hans två kompisar sprang Toughest viking som är Nordens mest utmanade hinderbana. Det var riktigt kul att se på och jag blev även sugen att testa någon gång, fårse vad som händer nästa år. Markus frös något otroligt efteråt därav sitter han och värmer händerna på asfalten. Efter detta blev det lite mat, fika och shopping i Göteborg. Gårdagen var en riktig slödag som verkligen behövdes! En riktigt bra helg helt enkelt!

Skitpass!

Hej på er! Jag insåg att jag lämnat bloggen i alldeles för många dagar nu, ursäkta ursäkta! Veckan börjades i alla fall med en kall power walk ute när det snöade, herregud man blir helt tokig på det konstiga vädret i april. Efter min power walk hade jag bara en timme i skolbänken och sedan en halvtimme styrketest på idrotten som till en början gick sjukt bra men näst intill slutade i tårar. I slutet av augusti förra året gjorde vi också ett styrketest och idag skulle vi se om vi blivit något starkare, vilket jag hade. Jag gjorde bla 15 reps på 50 kg i bänkpress, sjukt nöjd! När jag sedan skulle köra axelpress gick det inte alls bra, under den första repetitioner får jag inte upp vänsterarmen till toppläget, inte till utlåsningen. Högerarmen hade jag fått upp ända upp men vänsterarmen ville inte, utan låste sig istället och det kändes som axeln skulle hoppa ur led, vilket den dock inte gjorde så det är ju skönt. Men hela armen vek sig och hantlarna åkte i golvet och jag sprang där ifrån och bet mig i läppen för att inte börja gråta. Efter detta var jag dock så förbannad, sur och ledsen att jag gick med gråten i halsen under hela mitt träningspass därefter. Jag skulle egentligen kört bröst idag men det var bara o glömma så det fick bli lite ben istället. Knäböj, benpress, benspark och legcurl var vad dagens pass bestod av, ett riktigt segt och tråkigt pass som jag bara ville bli klar med. Nu efteråt har jag bara legat i min säng, kollat serier och tyckt synd om mig själv. Nu hoppas jag verkligen att axeln blir bra så fort som möjligt men nu är den både svullen, öm och det dunkar i den. Usch, usch...

Jag kan dock berätta om mitt axelpass jag hade i torsdags som verkligen var GRYMT! Nenne är väldigt duktig på att pusha mig till att hela tiden våga lyfta tyngre och tyngre, vilket verkligen är bra. Så i torsdags skulle jag testa 20 kg hantlarna i axelpress och det gick så sjukligt bra, jag klarade 6 repetitioner. Video på de kan ni på se min instagram: Ebbakarlssson

Matbreak i pluggandet!

Är nu mitt uppe i plugget men kände att jag behövde en liten matpaus för magen kurrade något otroligt. Egentligen är det bara gröt som står på schemat men jag kände att om jag ska orka plugga några timmar till så behövs det mer kolhydrater och kraft till hjärnan. Därför fick det bli två mackor med ost och gurka också, bara för att jag är brödtokig. Det måste vara det bästa med att gå på en diet man valt själv och lagt upp själv utan något direkt slutdatum, jag kan själv bara ändra lite i kosten om det skulle behövas. För några fler Nocco idag blir det inte, nu får det va slut på 2 Nocco om dagen alltså, nu blir det mer mat som gäller.

Backattack!

Nationellt prov i svenska var det idag, vilket jag fasat över hur länge som helst då jag alltid är rädd för att jag inte ska komma på något att skriva. Men idag gick det superbra, vi skulle skriva ett PM om minoritetsspråk på fyra timmar men jag var färdig efter en och en halv så det kändes skönt. Drog då till gymmet när jag slutat för att ryggpass som faktiskt gick väldigt bra, dock noll kontakt i ryggen men vikterna kändes bra och jag kände mig hyfsat stark.

Vanligtvis kör jag alltid marklyft under mina ryggpass men idag kände jag för att variera mig lite och istället för marklyft så blev det en annan tung basövning som fick inleda passet, nämligen stångrodd. Jag fick till mellan 8 och 10 set på lite olika vikter, som högst 60 kg men det var sjukt tungt så jag sänkte till 50 kg och fortsatte istället. Utöver det,  hantelrodd, massa chins, latsdrag och rodd i maskin. Ja som vanligt, väldigt massa chins, nya favoriten utan tvekan. Det blev både med smalt och brett grepp, både som egen övning och som i ett superset. Det tog väldigt bra! När ryggen var färdig drog jag på mig löparskorna för 15 minuter på löparbandet, varav 5 minuter jogging och 10 minuter intervaller. Det är riktigt mentalt jobbigt att kliva upp på löparbandet för att springa intervaller, det känns mer mentalt jobbigt än fysiskt. Hur eller hur, två gånger i veckan ska det göras och man känner sig sjukt nöjd och duktig efteråt. Nu ska jag fortsätta känna mig duktig genom att plugga på gymnasiearbetet resten av dagen, eller till jag blir färdig i alla fall. Det ska vara inlämnat på fredag så nu måste jag lägga på ett kol och börja skriva. Ha det bra vänner!