fitnessinspiration

Kategori: Min träning

Tresiffrigt i knäböj!

Hej på er vänner! Idag var jag uppe med tuppen för att gå min morgonpromenad, jag känner mest att jag måste byta runda nu. Jag har gått samma runda 3-5 gånger i veckan i typ ett år så jag vet ju exakt var varenda löv ligger, så nu ska jag minsann försöka byta. Efter skolan drog Nenne och jag till gymmet för att träna, för min del var det böj, vader och mage medan Nenne körde bröst och triceps. Det blev massa massa böj, jag trappade mig upp i vikt.  20, 50, 60, 70, 80, 90, 100 och till sist 70 kg var vikterna jag arbetade med idag. 90 var mina arbetsset där jag körde 5 set med 5 reps, dock var det nog två set jag bara klarade 4 reps. Det var riktigt jobbigt, usch jag hatar att tappa styrka men ibland är det så när man inte fokuserar mycket på knäböj. Hur eller hur, Nenne tyckte att jag skulle testa 100 kg så det gjorde jag, jag klarade 1 set med 3 reps och 1 set med 2 reps. Det får jag väl vara nöjd med tror jag, det kändes sjukt mycket i rumpan ska jag säga er i alla fall, hoppas på träningsvärk imorgon! Efter typ 15 set knäböj gick jag över och körde 10 set vader och 16 set mage som också kändes riktigt mycket. Jag har hoppat över magträningen i många veckor nu bara för jag tycker det är tråkigt, man ska ju som sagt träna det man tycker är kul. Men det är ju faktiskt viktigt att träna alla muskelgrupper så ibland får man bara bita i det sura äpplet och träna mage i alla fall.

Måndag och studíedag!

Godmorgon! Idag är jag ledig från skolan för vi har studiedag och det är precis vad jag kommer bli också. Jag ska försöka plugga i stort sett hela dagen, gymnasiearbetet ska vara inlämnat och klart på fredag och jag känner att jag fortfarande har en hel del kvar. Innan jag kan sätta mig ner och börja skriva måste jag träna för annars kommer jag inte kunna koncentrera mig på skrivandet utan bara tänka på kommande träning. Så jag är precis hemkommen från min morgonpromenad och äter nu lite frukost men strax ska jag ta mig vidare till gymmet för ett bröst och bicepspass.

GRYMT AXELPASS!

Dagens axelpass var verkligen någonting utöver det vanliga, herregud vilken pump och vad stark jag var! Jag höll på att somna under lektionen jag hade innan så jag trodde jag skulle ha ett riktigt skitpass men efter en Nocco var jag i full gång! Jag började med lite militärpress och gick på ganska tungt fort, några uppvärmningsset blev det men inte många. Jag brukar alltid köra på typ 35-37.5 kg men idag tänkte jag utmana mig själv bara för jag tycker det är snyggt att ha 10 kilos vikterna på stången så jag testade 40 kg. Jag tänkte testa en 1.a vilket jag gjorde och det var inga problem, så jag försökte mig på en repetition till men där sa det stopp. Men jag klarade 40 kg i alla fall och det är jag grymt nöjd med, ett PB är alltid ett PB! Detta kan ni se på min Instagram, eller ja snart i alla fall, ska lägga upp det när jag skrivit klart här. Efter en massa militärpress fortsatte jag med axelpress i smithmaskinen vilket också gick riktigt bra, jag gjorde 5.or och 6.or på 41 kg. Efter två pressövningar gick jag över och gjorde ännu en pressövning, så sjukt jobbigt! Nämligen hantelpress och då körde jag med 17.5 kg hantlarna och gjorde 5 or, sjukt tungt men Nenne sa att jag såg stark ut så det är ju positivt, hehe. Planen är att börja med hantelpress nästa axelpass och då köra med 20 kg hantlarna istället. För idag tog jag ju ut mig ganska mycket i militärpressen och axelpressen så då var mycket energi slut när det var dags för hantelpress, så det ska bli kul att testa de tyngre hantlarna nästa vecka.

Efter de tunga pressövningarna var det dags för ett triset, nämligen de tre övningarna på bilderna ovan. Först drag mot hakan för ovansida axlar, därefter axellyft framåt för framsida axlar och till sist axellyft åt sidan för utsida axlar. Jag körde 10 repetitioner per övning utan vila emellan. När jag hade kört en runda vilade jag och sedan körde 2 set till, sjukt sjukt jobbigt ska jag säga. Det pumpade i hela axlarna och nästan gjorde ont, sjukaste pumpen faktiskt. Det var nästan så lite veins på axlarna kom fram, GLAD! Efter detta triset körde jag axellyft åt sidan fast med kablar, en arm åt gången. Tillslut avslutade jag med lite biceps så det blev ett dropset hantelcurl och därefter ett superset cablecurl med stång och rep. Har jag inte träningsvärk imorgon så är det något fel, då blir jag till och med ledsen för detta passet var sjukt bra! Mer pass som detta tack!

Kärleken till chins!

Hej på er! Idag var det dags för ett ryggpass och det blev ett väldigt kort pass faktiskt men ändå väldigt bra. Jag började med marklyft 5 stycken arbetsset på 70 och 80 kg, sedan några uppvärmningsset på lägre vikter. Jag kör ju mina marklyft på ryggpassen vilket egentligen är ganska idiotiskt eftersom att marklyft är en benövning, eller ja en helkroppsövning men den tar definitivt mer ben än rygg. Anledningen till varför jag gör så är för att jag inte orkar köra på knäböj och marklyft i samma pass, men det är riktigt jobbigt att köra marklyft dagarna efter ett benpass. Jag tror dock att jag ska börja köra vanliga smalmark lite framöver, jag kör ju sumomark då man står väldigt brett och har händerna innaför knäna, vi smalmark står man ungefär axelbrett och har händerna utanför knäna. Jag ska testa smalmark nästa pass och se om min rygg pallar det eller inte. Efter marklyften körde jag massa massa chins i chinsmaskinen, nya favoriten alltså. Jag ställer in så jag har ganska mycket hjälp för att enkelt ta mig upp och sedan då sakta sakta släppa tillbaka och hålla emot på nervägen. Efter massa chins fortsatte jag med latsdrag i ett superset med lutande hantellyft år sidan och avslutade sedan med 5 set chins till. Ett väldigt snabbt pass på mindre än 45 minuter, men bra blev det i alla fall!

Har ni inte sett Gympaläraren på Svt 1 så måste ni bara göra det! Jag tror inte det finns någon mer inspirerande och härlig kille som Kalle Wahlström. Han lyckas få mopedkillar till att börja träna och faktiskt tycka det är kul, utan några krav. Han ställer inte massa krav som resten av samhället gör, att man ska gå ner/upp i vikt, se ut på ett visst sett, äta på ett visst sett eller lyfta tungt. Det enda han vill är att få folk att börja träna. Jag tycker att fler borde ha samma mål som killen ovan, att fortsätta med träningen. För det finns så många som börjar träna, tränar otroligt mycket i början och ska köra dubbla pass varje dag. Det slutar oftast med att dom tröttnar och inte längre tycker det är kul att träna eller bara tycker det är jobbigt. Alla borde sätta upp ett mål att man ska fortsätta med träningen hela livet och få inte det som en rutin i vardagen. Det är bättre att träna två dagar i veckan ett helt år än att träna flera pass om dagen i två veckor men sedan inte träna på flera månader innan man för en tvåveckorsperiod igen.

Glad idag!

Godmorgon på er, eller jag kanske ska säga god förmiddag! Såhär glad är jag idag och det känns så underbart!! Jag har endast en lektion idag, nämligen emllan 11 och 12, men jag var ändå uppe redan vid 8 för att gå min morgonpromenad och nu har jag varit hemma en stund, ätit frukost, städat och kollat telefonen en del. Jag har redan bytt om till träningskläder, mina klassskompisar är så vana att se mig i det nu, hela skolan också faktiskt så det är ingen som bryr sig så mycket. Det känns mycket smidigare så kan jag dra till gymmet direkt efter skolan, idag väntas det rygg och endel marklyft!

Några timmar i solen efter gymmet!

Två bilder från min otroligt härliga middag ute i solen för någon timme sedan, vem älskar inte vädret? Jag har faktiskt suttit ute i en solstol i två timmar och lyssnat på podcast, så härligt! Gjorde samma sak igår, dock glömde jag ta av mig T-shirten så fick extrem bonna-bränna, mindre kul. För att få förtjäna att bara sitta i solen och ha det gött så hade jag varit på gymmet innan och verkligen kört ett grymt bröst/tricepspass. I vanliga fall när jag kör bänkpress brukar jag öka vikten lite hela tiden och då blir det väldigt många set på låga vikter och höga repetitioner. Idag gjorde jag inte så, utan jag körde typ tre uppvärmningsset men därefter körde jag fem set på 50 kg och gjorde 8 repetitioner, det är jag grymt nöjd med. Det var sjukt tungt faktiskt och det var lite läskigt att göra det utan att någon stog bakom och passade, men det gick och jag fick ingen stång liggande på bröstet. Efter massa bänkpressande var jag verkligen totalt slut i bröstet därför sänkte jag vikten på hantlarna i hantelpressen och fick till riktigt fina repetitioner istället tillsammans med flyes i ett superset. Efter det var jag verkligen riktigt slut, det är inte vanligt att jag blir så när jag tränar bröst ska jag säga. Jag avslutade med 10 set pushdown för triceps, 5 med rep och 5 med stång. Eftersom att jag glömde löparskorna igår och därför skippade intervallerna fick jag helt enkelt fixa det idag istället. Jag försöker undvika att både gå PW på morgonen och springa intervaller på eftermiddagen, utan istället dela upp det, men idag fick det bli både och. Jag lär nog somna väldigt bra ikväll tror jag, men först ska jag försöka plugga lite på mitt gymnasiearbete som ska vara inlämnat och klart nästa vecka!

En mindre variation, men det är variation i alla fall!

Hej på er! Då var det måndag och en ny vecka ännu en gång, det känns som om veckorna går riktigt fort och jag har redan dietat i fyra veckor. Idag var dock mina matlådor slut när jag kom hem efter skolan och gymmet så då fick jag snabbt slänga in en kycklingklubba i ugnen eftersom vi inte hade någon kycklingsfilé hemma, till det potatis i airfryern, grym är den! Det var faktiskt riktigt gott med kycklingklubba som variation, det är lite saftigare än vanliga fileér. 

Det var väldigt länge sedan jag körde ett hederligt böjpass så idag kände jag för det igen och struntade i alla småövningar för rumpan. Jag fick ihop 15 set böj på väldigt olika vikter, 20,40,50,60,70,80 och 85 kg var de olika vikterna som var på stången, 2 set av varje förutom 80 kg där det blev 3 set. Efter böjen fortsatte jag med 8 set mage, egentligen skulle jag sprungit intervaller också men hade glömt mina löparskor så det får bli imorgon istället. Alltid glömmer jag någonting till gymmet. 

Fredag!

Äntligen fredag och helg!! Eller ja, jag är glad för att det är fredag men vill helst att helgen ska va över ganska fort för imorgon ska jag skriva högskoleprovet vilket jag inte alls ser fram emot, ush. Men det är bara att bita i det sura äpplet och tänka på hur skönt det kommer va efteråt, precis som under dagens intervaller. På idrottslektion skulle vi testa på en liten annorlunda form av intervaller, vi skulle varken springa en specifikt sträcka eller tid, utan vi skulle räkna steg. Det är precis det som kortet är till för, det finns korta, långa och mixade intervaller och idag skulle vi testa korta, nästa vecka ska vi testa mixade. På de orange siffrorna springer man och på de grå går man, siffrorna står då alltså för X antal steg, men man räknar bara med ena foten. Så står det 30 steg så är det 30 dubbla steg så egentligen 60, man gör så för att det ska bli lättare att räkna. När man sprungit färdigt hela kortet så vänder man på det och sen springer tillbaka samma runda så man kommer hem igen. Den andra sidan ser inte likadan ut som den första men totalt är det 500 löpsteg och 250 gångsteg. Mina klasskompisar gillade denna sorts intervaller, jag var dock inte lika mycket för det. Jag tappade räkningen hela tiden och kunde bara tänka på stegen och jag fokuserade alldeles för mycket på att springa så jag kunde inte tänka på annat.

Nu sitter jag hemma och äter lunch, när maten lagt sig i magen ska jag till gymmet för ett ryggpass sedan tar jag fredag och helg. Ikväll blir det nog en kväll framför tv.n för jag känner mig otroligt trött.

En bra träningsvecka!

Denna veckans träning har varit riktigt bra faktiskt, träningsvärken har flödat och jag har känt mig hyfsat stark. I måndags var det rygg på schemat, tisdags bröst och biceps och igår rumpa eftersom att jag hade extrem träningsvärk i insida lår från marklyften under ryggpasset. Jag kunde därför inte köra ett traditionellt benpass med knäböj osv, därav blev det bara rumpa men det är gött ibland. Idag var det dags för axlar och triceps, det gick väl sådär om jag ska va ärlig för jag har riktig mycket träningsvärk i axlarna från när jag körde bröst, antar jag? I söndags körde jag axelpress med 17.5 kg hantlarna, idag körde jag med 12.5 kg så då förstår ni kanske att jag hade träningsvärk och inte var så stark. Hur eller hur, jag tog mig igenom passet med militärpress, axelpress i smithmaskin, axelpress med axlar och drag mot hakan för ovansida axlar. Till sist pushdown med stång och rep i superset för tricpes. Det var även dags för intervaller på löparbandet, jag ska börja smått med två dagar i veckan och endast 10 minuters, så det blev det idag, + 5 minuters jogging som uppvärmning.

Nu sitter jag hemma och äter lunch, ska även börja skriva lite till på mitt gymnasiearbete för jag har fastnat lite så jag måste komma igång igen. Sedan ska jag tillbaka till skolan för lite yoga. Utöver det så är jag typ ute och kör bil hela tiden, älskar det!

Ett riktigt bra ryggpass!

Då var jag hemma igen efter ett väldigt bra ryggpass. Den senaste tiden har jag fuskat lite med att köra marklyft, bara av anledningen att det är så fruktansvärt jobbigt, inte bara fysiskt jobbigt utan väldigt mycket mentalt också. Men idag bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och köra marklyft, för egentigen älskar jag ju den övningen. Jag började därför passet med 2 st uppvärmningsset och sedan 6 stycken arbetsset men väldigt bra teknik. Jag körde 6.or, 8.or och 10.or fast egentligen vet jag att jag hade klarat fler men då troligtvis med sämre teknik och idag ville jag verkligen fokusera mycket på tekniken och inte bara kasta ner stången i toppläget. Jag måste även bara ta o säga de att mina lyftarstrumpor är riktigt bra, jag får bra feste och glider inte runt på golvet som jag gjorde i vanliga stumpor, samtidigt som jag är nära golvet vilket jag inte hade varit om jag hade haft skor på mig.

Efter marklyften fortsatte jag med chins i maskin, jag gillar verkligen den maskinen för jag får riktigt bra kontakt i latsen och kan köra kontrollerade chins utan att kasta mig upp eller gunga. Här gjorde jag 6 set med lite olika belastning, även här 6, 8 och 10 reppare. Jag testade på skivstångsrodd som jag inte kört på säkert 1.5 år men det kändes väldigt bra faktiskt, jag behövde dock ha på mig mitt lyftarbälte för att inte få ont i ländryggen. Hantelrodd, smala latsdrag och enarmsrodd med kablar fortsatte passet med och därefter var jag väldigt färdig. För en gångs skull tyckte jag att ett ryggpass gick bra, de tackar vi för!

Jag fick lite panik över att jag inte hade några matlådor färdiga hemma och inte heller hade jag någonting jag kunde tillaga, både frys och kyl var tom på kyckling eller nötfärs. Därav fick de bli en liten nödlösning och jag köpte mig en sallad på konsum. För en gångs skull pasta, kyckling, sallad, tomater, majs och rödlök. Kanongott, och en liten förändring i vardagen! Nu ligger kycklingen i micron på tining så snart ska jag laga lite matlådor har jag tänkt.

Ny vecka, nya möjligheter!

Godmorgon! De flesta börjar skolan idag efter en veckas påsklov, men inte jag, jag har nämligen kompledigt så det är skönt. Jag bestämde mig ändå för att ställa klockan imorse så vid halv nio var jag uppe för en PW med Tyngre Radio i lurarna, äntligen är det vår så man bara behöver ha en tunn vindjacka på sig. Jag har nu ätit min gröt till frukost och kollat en avsnitt sex and the city så nu ska jag dra mig vidare bort mot Hälsans Hus för ett ryggpass. Idag tar jag tag i träningen ordentligt, jag vet ju att jag tappar motivationen när jag bara tränar ibland, men när jag väl är inne i mitt träningsschema och tränar varje dag är jag mycket motiverad. Så nu kör vi veckans första styrkepass, idag tänker jag fokusera på teknik och kontakt för att verkligen känna i ryggen när jag tränar.

Axlar på friskvårdscenter

Hejdär! Då var det söndag och inte har jag någon söndagsångest för det inte? Jag är nämligen ledig både imorgon och på tisdag, så det känns väldigt skönt. Idag har jag och Nenne varit i Vetlanda och tränat, jag körde axlar/triceps och han körde rygg, vi båda fick till väldigt bra pass faktiskt. Jag tycker verkligen om friskvårdscenter alltså, favoritgymmet! Militärpress fick starta upp axelpasset, precis som vanligt. Följt av axelpress i smithmaskinen där jag gick tyngre än vanligt, jag gjorde 6 reps på 37 kg så det tyckte jag faktiskt var riktigt bra. Därefter fortsatte jag med axelpress med hantlar och Nenne tvingade mig att köra med tyngre hantlar än jag brukar så det blev 6 reps med 17.5 kilos hantlarna, men de va sjukt tungt. Drag mot hakan för ovansida axlar, axellyft för framsida axlar och hantellyft åt sidan för utsida axlar fick runda av axelpasset innan jag avslutade med 100 reps för tricpes utan vila. 10 st pushdown med stång, 10 st med rep och sedan körde jag 5 av varje innan jag var färdig, så ingen vila emellan.

Igår lagade vi riktigt god middag. Lax, potatis, sparris och dillsås, det var verkligen supergott vilket det inte kan bli annat när man äter lax för det är typ favoritmaten när det kommer till nyttig mat, mums!

Motivationen är helt borta

Hej på er! Mitt påsklov har bara sprungit iväg, men några dagar har jag kvar. Det har blivit en hel del körande, två körlektioner och igår var jag på halkbanan halva dagen vilket var väldigt kul. Jag har dock varit riktigt dålig med att träna, har haft lite ont i bröstet så har inte hittat någon motivation till att träna ben. Igår drog dock Nenne med mig till gymmet så det var väldigt bra, det fick bli ett benpass med mycket fokus på rumpan. Knäböj med gummiband, väldigt tunga benpressar, bulgariska squats och hip trusters, det känns i rumpan idag kan jag säga. Ingen träningsvärk i låren bara i rumpan, det tackar vi för! Då har man lyckats! 

Ett riktigt bra axelpass!

Kort dag i skolan, precis som vanligt så jag var på gymmet redan vi halv 11 idag i stort sett helt ensam så det var skönt. Idag skulle jag köra axlar och triceps men jag hade träningsvärk redan inna passet i dom båda musklerna, varför har jag ingen aning om. Men jag körde på i alla fall och det blev ett riktigt bra pass faktiskt. Militärpress, hantelpress, flyes, axelpress i smithmaskin, drag mot hakan för ovansida axel, axellyft rakt fram för framsida axel och till sist baksida axlar i maskin. När jag var på gymmet var det två gillar där som höll på o snickra ihop två nya maskiner och jag hann testa den ena, det är en maskin för både bröst och baksida axlar. Jag är ju egentligen inte så mycket för maskiner men det kan vara skönt att pumpa ut det sista och verkligen hitta kontakt i musklerna i slutet av ett pass. Det gjorde jag idag och jag testade den för baksida axlar och den var grym. Jag avrundade passet med pushdown med stång och pushdown med rep för triceps i ett superset där jag gjorde 10 reps på vardera övning och sedan bytte så totalt blev det 80 repetitioner i rad. Det suger ganska mycket i triceps ska jag säga!

Nu ska jag plugga lite på mitt gymnasiearbete innan jag ska tillbaka till skolan för en idrottslektion, därefter tar jag påsklov i nästan två hela veckor för jag börjar inte skolan förens onsdag näst nästa vecka, det ska blir otroligt skönt. Jag har inte varit med om ett enda lov sedan sjunde klass som jag inte har jobbat på, så det kommer bli konstigt att inte jobba nästa vecka, det ska dock bli skönt att vara ledig!

Grötfrukost!

Godmorgon! Idag har jag sovmorgon som alla onsdagar och fredag, det är så skönt! Dock var jag uppe som vanligt för att istället hinna med en PW innan skolan. Det var jag även i måndags och planen är att gå 5 km innan frukost tre dagar i veckan nu till en början sedan kanske det blir mer. Dessa morgonpromenader är verkligen så sköna, jag slipper tänka så mycket utan jag bara går och lyssnar på Body Radio eller Tyngre Radio i min egna lilla värld. Idag var det Body Radio med Anna Stålnacke som var i lurarna, grym tjej det där! Nu sitter jag och mumsar i mig den klassiska morgongröten, diet eller inte, alltid lika gott. Igår skrev jag att jag inte fick till ett värst bra ryggpass och ingen kontakt över huvud taget, men idag känns det kan jag lova. Det är verkligen sjukt att jag fortfarande alltid får träningsvärk, det får jag nästan varje pass numera. Och för att inte det skulle hjälpa så har jag även ont i övre delen av ryggen, jag skulle göra en bakåtkullerbytta igår på idrotten och typ knäcke till nacken så jag fick ont i ryggen. Igår kändes det som en kota låg fel men idag är det bättre men det gör fortfarande väldigt ont. Men det är inget att gnälla över, blir det inte bättre får jag helt enkelt kolla upp det. Ha en bra dag vänner!