fitnessinspiration

Kategori: Min träning

Bra träningspass och nu Netflix!

Hej på er! Då var det ny vecka, sista veckan som jag är ledig denna sommaren, ska dock jobba lite senare i veckan då de blev kris på jobbet så jag får hoppa in. Jag tar vara på min ledighet på bästa sätt, genom att bara vila och njuta. Imorse var jag på gymmet och tränade ryggen vilket gick grymt. Äntligen fick jag bra kontakt och det kändes riktigt mycket, tror jag har latsdragen att tacka där. Det blev nog 10-15 set latsdrag som jag även supersettade med två olika grepp, så alltså egentligen dubbelt så många set latsdrag. Sjukt mycket och sjukt tugnt & jobbigt. Utöver det blev det chins, stångrodd, ryggresningar i maskin och smala latsdrag i superset med grepp och rep. Det är mycket fokus på övningar som ger bredden i ryggen, ex chins och latsdrag. Jag vill få fram vingarna för att få en bredare rygg. Är riktigt nöjd med dagen pass!

Trots att det är riktigt fint väder ute så är jag inne, eller ja i vårt uterum i alla fall. Det känns som jag fått lite feber, eller är jag bara varm av värmen men har haft huvudvärk sen jag vaknade och nu mår jag lite illa. Därför ska jag nu sätta igång Orange is the new black och gotta mig med jordgubbar, vattenmelon och en kall Nocco! Precis vad jag behöver, lite ensamtid!

En av mina största drömmar går i upplevelse!

Hej! Nu tänker jag berätta om varför jag fokuserar mycket kring teknikträning, det handlar så mycket mer än om bara teknikträning, det handlar nämligen om att jag ska få uppleva en av mina största drömmar, nej jag överdriver inte! Under min studentdag i fredags satt jag och öppnade massa presenter jag fått från släkt & vänner, osv. Sedan kommer det fram ett kurvert från syskonen och kusinerna, jag börjar läsa och sedan kommer tårarna. Jag kan inte sluta, jag gråter och gråter och gråter av extrem lycka. Jag har aldrig gråtit så mycket någonsin förut pga lycka. Pappa fick allting på film för han visste redan innan att jag skulle börja gråta, det är nästan så tårar börjar rinna igen när jag ser filmen på mig själv när jag läser brevet. Det som stod i brevet ser ni på bilden här ovanför. Det är nämligen så att jag ska få åka upp till Stockholm för att bo på hotell och sedan träna med min stora idol Kenny Dahlström, mer känd som Strävan. Ni som läser min blogg dagligen vet troligtvis vem han är då jag skrivit om honom otroligt många gånger förut, och även berättat om hur skakis och tårögd jag var första gången jag träffade honom på Luciapokalen 2014, som ni ser på bilden. När min bror hade kontakt med Kenny om min present sa han att han mindes mig väldigt väl, det gör mig ju bara gladare. 

Trots att Kenny är stark som ett djur så syftar han egentligen inte jättemycket på vikterna, utan väldigt mycket på teknik och andning osv. Jag tror det kommer kännas som att jag aldrig tränat förut när Kenny väl har synpunkter på mina knäböj. Det är nämligen så att vi ska köra en hel timme bara knäböj med fokus på metodik, teknik och biomekanik, som ska optiera mina knäböj. Jag blir helt snurrig och förstår knappt ingenting, men det ska bli så otroligt roligt! Efter en timmes knäböjande, ska vi bara sätta oss ner, ta en kaffe och prata. Tänk en hel timmes pratande med Kenny Dahlström, jag kommer ha så mycket motivation och så mycket nya kunskaper att ta med mig hem till Åseda för att kunna ta min träning till nästa nivå.

En bättre studentpresent kunde jag absolut inte få, jag kunde inte heller ana det, vilket gjorde det ännu bättre! Ingen är lyckligare än jag! 

Matblogg?!

Godmiddag! Även inatt fick jag nästan 12 timmars sömn, inte bra det här. Har jag inget att stressa över under dagarna så gör det faktiskt inte så mycket egentligen. När jag vaknade åt jag lite frukost och efter en stund knallade jag mig till gymmet. Dock var det svårt, jag hade till och med svårt att kliva upp ur sängen idag pga EXTREM träningsvärk i låren. På lördag är det egentligen dags för att träna benen igen men jag vet att träningsvärken kommer sitta i tills dess så det får bli uppskjutet. Jag hade egentligen planer på att springa intervaller idag, men det kunde jag glömma, det hade aldrig gått. Så axlar och triceps fick det bli och det fick faktiskt väldigt bra med tanke på all träningsvärk som gjorde att varenda repetition gjorde ont och var sjukt jobbig. 10 set militärpress startade jag upp passet med och fortsatte sedan med axelpress i smithen, hantelpress, flyes, drag till hakan, axellyft rakt fram och ännu lite fler flyes. Till sist rundade jag av med pushdown med stång och rep för triceps. Ett riktigt bra pass med mycket lägre vikter än vanligt, men ibland får man nöja sig ändå.

Nu sitter jag här och äter sötpotatis, nöthamburgare, lök, paprika och champinjoner, riktigt gott kan jag lova er. 

Pumpen i armarna!

Hej på er! Veckans tredje pass är avklarat och träningsvärken är något utöver det vanliga. Benen, RYGGEN, biceps och triceps trots att jag inte tränat armarna någonting förens idag. Det var bara att bita i det sura äpplet och gå til gymmet med massa träningsvärk och idag var det dags för bröst och biceps vilket blev ett riktigt härligt pass. Jag började såklart med bänkpress upp mot 10 set, både 15 reppare men även 4 reppare. Svag i bänkpress var bara förnamnet, men det kändes bra i alla fall. Hantelpress och flyes fortsatte jag med därefter rundade jag av med tre bicepsövningar i superset och dropset så jag fick bra tryck i armarna. 

Roligare än så var inte passet, men det var riktigt härligt även om det var kort, vilket mina bröstpass brukar vara. Brösten är väl inget jag lägger stort fokus på, det är mest att jag tycker det är förbaskat kul med bänkpress och hantelpress! 

Riktigt härligt benpass!

Hejdär! Idag stod det ben på schemat, under morgonen var jag riktigt opepp på att träna så jag väntade på Nenne till han slutat jobba så gick vi till gymmet tillsammans. Knäböj, knäböj och knäböj var det dags för idag, men inte som vanligt utan idag stuntade jag verkligen i vikterna för att bara träna teknik, teknik och teknik. Varför jag gjorde det och även ska fortsätta med det kommer jag förklara senare i ett annat inlägg. Men som sagt, massa knäböj och massa teknik, det slutade i 12 set väldigt djupa knböj. Efter knäböjen fortsatte jag med 6 set hip-thrusters för att träna lite rumpa och avslutade sedan passet med 12 set mage, som redan känns riktigt mycket. Träningsvärk delux imorgon, jatack! 

Svetten rann och jag kände verkligen att det blev ett riktigt bra pass och kul var det också, att ha någon att dela träningsglädjen med gör att den bara blir större.

Tillbaka, både på gymmet men även här på bloggen!

Godmorgon på er vänner! Nu ska jag förhoppningsvis vara tillbaka precis som vanligt igen efter massa studentfirande och aktiviteter i skolan. Jag ska verkligen försöka komma igång med bloggen nu igen. I fredags tog jag studenten och nu är jag helt ledig i två veckor vilket ska bli otroligt skönt, bara träna, slappa och umgås med vänner. Men därefter börjar verkligheten med 7 veckors sommarjobb och sedan förhoppningsvis nytt jobb i höst.

Hur eller hur, igår gick jag till gymmet för första gången på typ 3 veckor, det var nästan så jag hade glömt vad jag skulle packa med mig osv. Vilket jag även hade gjort, inga hörlurar utan fick lyssna på gymmets musik. Igår var det dags för ett ryggpass och tanken var att fokusera på så lite övningar som möjligt för att hitta kontakten i musklerna. Jag började med massa set chins med gummiband, än så länge är jag för tung för att kunna göra chins utan hjälp. Jag gjorde lite olika varianter på chins, helt vanliga upp och ner men även med stopp i toppläget och med en långsam excentrisk fas på nervägen. 

Efter chinsen fortsatte jag med stångrodd som på bilderna nedan, det gick dock sådär och jag fick ont i ryggen. Jag fick sänka vikterna ganska rejält men ändå var det riktigt jobbigt. Jag fortsatte med latsdrag både med brett och omvänt smalt grepp, både enskillt men även som superset. Till sist avslutade jag med ännu fler chins i maskin där jag kunde köra dropset och få mer hjälp för varje set, det sög tag riktigt mycket i latsen. 

Jag har sagt det förut att jag oftast aldig känner någonting i ryggen när jag tränat den, likaså var det igår, det kändes ingenting och jag var knappt ens trött i ryggen. MEN idag har jag EXTREM träningsvärk, det måste bero på att det var så länge sedan jag tränade. Hur eller hur, det är riktigt skönt att vara tillbaka! 

Bra träningsvecka!

Hej! Satt o kikade igenom kameraalbumet på mobilen innan idag, hamnade självklart vid alla bilder från hösten och min tävlingssatsning. Samtidigt som jag vet hur mycket slit och tårar som ligger bakom denna formen så kan jag inte ljuga och säga att jag inte saknar det för det gör jag. Saknar formen, min disiplin och att ha ett mål att stäva efter. Kör kanske igen våren 2018, eller 2019, ingen vet!

Hur eller hur, har fått till riktigt bra pass i veckan och i helgen. I måndags körde jag ben och det gör så fruktansvärt ont i dom, att kliva ur sängen imorse var inte kul alltså. Det gör ont i varenda lilla milimeter på benen, vader, framsida, baksida, rumpa och insida, helt sjukt! Detta pågund av knäböj, utfallsgång, raka marklyft med hantlar och hip trusters. Igår var det bröst och triceps som jag körde lite mer försiktigt men det gick bra det också. Dock sjukt låga vikter, 40 kg 6 reps i bänkpress där jag normalt gör 10-15 reps på 50 kg. Men det var nog skallen som inte vågade mer, jag vågade inte utsätta axeln för förmycket jobb. Idag var det axlar igen och då blev det mycket uppvärmning, mycket rörelseövningar med TRX-band, lyft åt olika håll med lätta hantlar, men självklart axelpress med hantlar och i smithmaskin och även militärpress också.

Gårdagens ryggslakt!

Igår var det dags för lite ryggslakt och det var precis vad det blev också, ett riktigt bra ryggpass! Jag var fortfarande väldigt försiktig och arbetade med låga vikter men supersettade endel så det blev jobbigt i alla fall. Jag började med uppvärmning på crosstrainer, lite olika hantellyft åt sidan och även några set chins i maskin med mycket hjälp. Därefter startade själva passet med skivstångsrodd i ett superset med rodd i maskin, ett riktigt killer superset, två roddövningar på rad, sjukt jobbigt! Därefter blev det hantelrodd i superset med latsdrag. Sedan tänkte jag testa något nytt, eller ja inte nytt men något jag inte kört på hur länge som helst, nämligen jag har inte tränat ländryggen på över ett år (utöver marklyft). Så jag gjorde helt vanliga traditionella ryggresningar i ''maskin'' eller ställning kanske är bättre o säga. Jag gjorde myo-reps, dvs gör 12 reps, vila fyra sekunder, gör 4 reps, vila 4 sek, gör 4 reps o upprepa 4 reps och 4 sek vila 6 gånger så det totalt blir 36 reps. Det gjorde jag två gånger och det känns idag alltså, inte så konstigt eftersom jag inte vågat träna ländryggen på evigheter, men det känns bra, det gör inte ont i alla fall. Till sist avslutade jag med enarmsrodd i cable som ni ser på bilderna ovan, det var tips från Nenne, sjukt bra kontakt fick man. Den övningen kommer jag fortsätta med. Har gjort den förut fast med båda armarna samtidigt, men det var skillnad att använda en i taget.

Innan passet var jag riktigt trött så jag hittade en Nocco i mitt lilla kosttillskottsskåp, med julmustsmak. Herrgud vad äcklig den är, aja den gick ner i alla fall. Jag fick tänka på koffeinet och helt enkelt bra dricka.

Fredagsmys på gymmet!

Min motivation till att gå till gymmet de senaste har inte alls varit bra. Med tanke på att jag skadat axeln så har jag inte kunna träna överkroppen på ungefär 3 veckor och jag har verkligen inte orkat eller haft motivation till att träna ben. Igår fick Nenne med mig till gymmet och planen var att träna just ben, ännu en gång orkade jag inte det och bestämde mig i sista sekund för att testa att träna axlar.

Jag började väldigt försöktigt med låga vikter och bara lite rotationer för axeln med hantellyft åt olika håll. Det gick faktiskt väldigt bra, det gjorde inte ont över huvud taget dock så knäcker det i axeln varje gång jag lyfter armen åt sidan från kroppen, ibland även när jag pressar axeln uppåt som i en militärpress. Under hela passet var jag väldigt försiktig, använde mig av otroligt låga vikter emot vad jag brukar göra sedan gjorde jag 10 reps i alla övningar där jag kanske egentligen hade klarat 15 stycken. Bara för att inte pressa axeln för mycket. Det blev faktiskt ett riktigt bra pass och jag fick med hantellyft åt sidan, rakt fram och lutande för baksida axlar. Axeldrag mot hakan för ovansida axlar, militärpress, axelpress i smithmaskinen, axelpress med hantlar och flyes i cablemaskinen. Idag känns det  väldigt bra, jag har inte ont någonstans och det är postivit, dock har jag väldigt mycket träningsvärk men jag kunde inte förväntat mig något annat. Om någon timme ska jag till gymmet igen och idag ska jag testa ryggen, hoppas det går lika bra!

5.3 km avklarat!

  Mamma och jag har ganska precis varit ute på en löprunda, hela 5.3 km klarade vi av. Riktigt nöjd är jag faktiskt för jag klarade av att springa hela tiden, även om det inte gick fort. Det var smart av oss att vänta till kvällen på att springa, egentligen skulle vi springa tidigare idag men jag ville ta vara på solen så jag låg hemma i en solstol. Det hade nog varit för varmt att springa mitt på dagen också, så en löprunda vid solnedgången var alldeles perfekt. Vi ska ut på fredag igen, eller det beror på. För imorgon ska jag träna ben och lär har ganska jobbig träningsvärk på fredag, så vi får se hur benen mår. Nu är jag riktigt trött så jag ska sova en stund men sen lär jag vakna igen när Nenne kommer hem från jobbet, men en timme hinner jag i alla fall sova. Ha det bra vänner!

Hemma efter minisemester!

Hej! Nu är jag hemma och har landat efter min och Nennes lilla minisemester som slutade med över 100 mil i bil. Först blev det en tripp till Karlshamn för att hälsa på hans familj, det bjöds på grillat, mys längs havet och strandpromenaden, fiskresturang och glass vid hamnen. Det blev verkligen riktigt lyckat. Vidare till Stockholm med Markus och Jessica för fitnessgalan och shopping. Precis som förra året så är jag lite besviken på fitnessgalan men det är ju troligtvis för jag jämför det med fitnessfestivalen som är otroligt mycket större. Sen kändes det lite som att nu har jag varit på sådana mässor 3 gånger och det börjar bli samma sak hela tiden. Jag är inte längre lika sugen på att gå runt o trycka i min proteinbars och smaka proteinpulver osv. Jag är väl mer sugen på att titta på roliga tävlingar, det gjorde vi lite grann. Det var en strongmantävling där den största som tävlade vägde 185 kg,  helt sjukt vad stora och starka dom är. Jag hade inte klarat av att gå med 140 kg i varje hand i 60 meter i alla fall, hade inte ens fått upp vikterna, haha.

Jag tror knappt ni kan gissa vad jag gjort idag? Har sprunit årets första löparrunda, den var dock inte lång men 3.2 km fick räcka. Har inte varit ute i löpspåret på ungefär ett år, men varje vår lyckas jag tydligen komma igång igen. Det var nämligen löpning på schemat under idrottslektionen idag, så hade inte så mycket till val. Jag hatade det när jag var där ute i spåret, det var så otroligt jobbigt och det märkes av att de varit lite kondition och mycket festande den senaste tiden. Men jag tänker fortsätta med löpningen ett tag framöver med tanke på att jag inte kan träna överkroppen på gymmet pga skadad axel och jag är inte så sugen på att träna ben var och varannan dag. Så imorgon är jag faktiskt sugen på både ett benpass och ett löppass, men tror jag får välja något utav det. Ben imorgon och löpning på torsdag? Ännu värre val kanske, haha? Hur eller hur, hur jobbigt det än var att springa idag så vet jag att det blir bättre och att jag alltid känner mig otroligt duktig efteråt. Ska bli härligt att förbättra upp konditionen igen!

Dålig uppdatering!

Hej på er! Jag har blivit grym på att inte blogga, vilket egentligen inte är så grymt... Jag skyller bland annat på att jag skadat axeln och därför i stort sett inte tränade någonting förra veckan, men jag skyller även på att jag spenderar väldigt lite tid hemma vid datorn då jag spenderar väldigt mycket mer tid på min pojkvän istället. Jag känner väl att det finns viktigare saker än bloggen att lägga tid på men jag ska försöka hänga kvar även här. Min helg och valborg har varit riktigt bra, fredagen börjades med finmiddag, och drack bubbel & bubblade bubbelpool. I lördags var brorsan och jag i stan o shoppade en stund innan det var dags för mig att fira lite valborg med tjejerna. Jag var inte alls festsugen så det blev grillat och massa massa prat hela kvällen istället, supermysigt! Sedan har det blivit standard att söndagar är en riktig slappdag, sova länge, finfrukost, slappande men även träning. Nenne och jag var i Vetlanda igår och tränade på friskvårdscenter.

Som sagt, jag skadade axeln lite i måndags vilket gjorde att jag nästan inte tränade någonting förra veckan. Men i måndags körde jag ett benpass i alla fall och likaså igår. Nenne och jag var i Vetlanda och tränade, båda körde ben. För en gång skull struntade vi i knäböj som är den övningen vi typ bara kör när vi kör ben. Jag gick en hel del utfallsgång med stång, sjukt jobbigt och idag har jag riktigt bra med träningsvärk i rumpan. Axeln börjar dock rätta till sig så om någon dag ska jag testa på ett överkroppspass, längtar redan!

Intervallmorgon!

Hej på er! Jag vet knappt vad jag ska göra med mitt liv egentligen för jag gör absolout ingenting, går i skolan max 3 timmar om dagen därefter tränar och sedan ligger jag i min säng resten av dagen. Nu när jag väl har någonting jag måste göra så har jag blivit alldeles för slö för att ta tag i det. Jag har i alla fall haft 50 minuters teoretisk idrott idag på morgonen men det var det enda, sedan har jag varit på gymmet och sprunit lite intervaller och nu sitter jag här i soffan och slöar. I eftermiddag har jag 45 minuters praktiskt idrott också sedan ska jag möta upp Annie på gymmet för att hjälpa henne med lite posering.

Anledningen till varför jag bara sprang intervaller är för att jag fortfarande har ont i axeln, vilket jag lär ha ett tag framöver... Det jobbiga med att skada axeln är att man varken kan träna axlar, bröst, armar eller rygg så då finns det bara benen kvar, och utvalda övningar för magen. Jag tränade ju ben igår så det går absolut inte idag, därför fick det bli intervaller och så får vi se vad dagen bjuder på imorgon, kanske en längre löprunda? Jag brukar ju komma in i en period varje vår där jag börjar springa längre rundor, så varför inte även denna våren?

Nu ska jag försöka skriva ner mitt muntliga tal inför morgondagens nationella prov, usch vad svårt!

Skitpass!

Hej på er! Jag insåg att jag lämnat bloggen i alldeles för många dagar nu, ursäkta ursäkta! Veckan börjades i alla fall med en kall power walk ute när det snöade, herregud man blir helt tokig på det konstiga vädret i april. Efter min power walk hade jag bara en timme i skolbänken och sedan en halvtimme styrketest på idrotten som till en början gick sjukt bra men näst intill slutade i tårar. I slutet av augusti förra året gjorde vi också ett styrketest och idag skulle vi se om vi blivit något starkare, vilket jag hade. Jag gjorde bla 15 reps på 50 kg i bänkpress, sjukt nöjd! När jag sedan skulle köra axelpress gick det inte alls bra, under den första repetitioner får jag inte upp vänsterarmen till toppläget, inte till utlåsningen. Högerarmen hade jag fått upp ända upp men vänsterarmen ville inte, utan låste sig istället och det kändes som axeln skulle hoppa ur led, vilket den dock inte gjorde så det är ju skönt. Men hela armen vek sig och hantlarna åkte i golvet och jag sprang där ifrån och bet mig i läppen för att inte börja gråta. Efter detta var jag dock så förbannad, sur och ledsen att jag gick med gråten i halsen under hela mitt träningspass därefter. Jag skulle egentligen kört bröst idag men det var bara o glömma så det fick bli lite ben istället. Knäböj, benpress, benspark och legcurl var vad dagens pass bestod av, ett riktigt segt och tråkigt pass som jag bara ville bli klar med. Nu efteråt har jag bara legat i min säng, kollat serier och tyckt synd om mig själv. Nu hoppas jag verkligen att axeln blir bra så fort som möjligt men nu är den både svullen, öm och det dunkar i den. Usch, usch...

Jag kan dock berätta om mitt axelpass jag hade i torsdags som verkligen var GRYMT! Nenne är väldigt duktig på att pusha mig till att hela tiden våga lyfta tyngre och tyngre, vilket verkligen är bra. Så i torsdags skulle jag testa 20 kg hantlarna i axelpress och det gick så sjukligt bra, jag klarade 6 repetitioner. Video på de kan ni på se min instagram: Ebbakarlssson

Backattack!

Nationellt prov i svenska var det idag, vilket jag fasat över hur länge som helst då jag alltid är rädd för att jag inte ska komma på något att skriva. Men idag gick det superbra, vi skulle skriva ett PM om minoritetsspråk på fyra timmar men jag var färdig efter en och en halv så det kändes skönt. Drog då till gymmet när jag slutat för att ryggpass som faktiskt gick väldigt bra, dock noll kontakt i ryggen men vikterna kändes bra och jag kände mig hyfsat stark.

Vanligtvis kör jag alltid marklyft under mina ryggpass men idag kände jag för att variera mig lite och istället för marklyft så blev det en annan tung basövning som fick inleda passet, nämligen stångrodd. Jag fick till mellan 8 och 10 set på lite olika vikter, som högst 60 kg men det var sjukt tungt så jag sänkte till 50 kg och fortsatte istället. Utöver det,  hantelrodd, massa chins, latsdrag och rodd i maskin. Ja som vanligt, väldigt massa chins, nya favoriten utan tvekan. Det blev både med smalt och brett grepp, både som egen övning och som i ett superset. Det tog väldigt bra! När ryggen var färdig drog jag på mig löparskorna för 15 minuter på löparbandet, varav 5 minuter jogging och 10 minuter intervaller. Det är riktigt mentalt jobbigt att kliva upp på löparbandet för att springa intervaller, det känns mer mentalt jobbigt än fysiskt. Hur eller hur, två gånger i veckan ska det göras och man känner sig sjukt nöjd och duktig efteråt. Nu ska jag fortsätta känna mig duktig genom att plugga på gymnasiearbetet resten av dagen, eller till jag blir färdig i alla fall. Det ska vara inlämnat på fredag så nu måste jag lägga på ett kol och börja skriva. Ha det bra vänner!