fitnessinspiration

Kategori: Kost

Matblogg?!

Godmiddag! Även inatt fick jag nästan 12 timmars sömn, inte bra det här. Har jag inget att stressa över under dagarna så gör det faktiskt inte så mycket egentligen. När jag vaknade åt jag lite frukost och efter en stund knallade jag mig till gymmet. Dock var det svårt, jag hade till och med svårt att kliva upp ur sängen idag pga EXTREM träningsvärk i låren. På lördag är det egentligen dags för att träna benen igen men jag vet att träningsvärken kommer sitta i tills dess så det får bli uppskjutet. Jag hade egentligen planer på att springa intervaller idag, men det kunde jag glömma, det hade aldrig gått. Så axlar och triceps fick det bli och det fick faktiskt väldigt bra med tanke på all träningsvärk som gjorde att varenda repetition gjorde ont och var sjukt jobbig. 10 set militärpress startade jag upp passet med och fortsatte sedan med axelpress i smithen, hantelpress, flyes, drag till hakan, axellyft rakt fram och ännu lite fler flyes. Till sist rundade jag av med pushdown med stång och rep för triceps. Ett riktigt bra pass med mycket lägre vikter än vanligt, men ibland får man nöja sig ändå.

Nu sitter jag här och äter sötpotatis, nöthamburgare, lök, paprika och champinjoner, riktigt gott kan jag lova er. 

torsk och potatis

Under hela gympasset gick jag och funderade över dagens middag, jag hade egentligen tänkt äta en av mina matlådor med sötpotatis o nöthamburgare. Men det blev det ändring på när Nenne ville at vi skulle laga middag tillsammans. Jag hade ett villkor och det var att det skulle va enkelt och nyttigt, men han ville ha bearnaisesås, det fick han inte. Vi tillagade torsk i ugnen med lite citronpeppar på och till det hade vi kokt nypotatis med äggsås gjord på mjölk, mjöl, dill, citron, kokt ägg, salt och peppar. Dom rivna morötterna till var bara ett plus i kanten, så himla gott. 

Jag hoppas ni gillar lite annorlunda matinlägg än det jag brukar lägga ut, torr kyckling med potatis har jag nämligen tröttnat på lite grann. Har insett att det finns annan mat som även är näringsrik och bra! 

En god och nyttig frukost!

Godmorgon, eller ska vi säga god förmiddag. Klockan är 11 och jag sitter här och äter frukost, alldeles för sent. Jag somnar klockan 10 på kvällarn men sover även till kl 10 på morgonen, 12 timmar sömn. Är det studentveckan som börjar komma ikapp en kanske? I alla fall, som ni ser är min frukost lite annorlunda än vad den brukar vara. Vanligtvis är det havregrynsgröt med en proteinshake, men de senaste 2 månaderna har jag haft problem med att äta det, jag har inte fått i mig det utan istället fått slänga gröten. Jag som älskade gröt förut? Därför testar jag lite nya grejer och de senaste dagarna har min frukost sett ut som på bilderna. Knäckebröd med inlagd makrill och två kokta ägg. Jag tycker faktiskt det blir en riktigt bra frukost där jag får i mig massa fetter och proteiner i makrillen och äggen, sedan kolhydrater från knäckebröden. Ja jag står mig även väldigt bra på denna frukost, det räcker gott och väl fram till lunchen, vilket blir mycket senare än vanligt när man vaknar så sent. Nu ska jag sätta igång dokumentären ''den unge Zlatan'' och mysa inne i sängen hela dagen när det regnar ute. 

Kycklinggryta med ris!

Min pojkvän kan laga mat han!! Efter gymmet idag fixade han ihop ett kycklinggryta med matlagningsgrädde, paprika, purjolök och LITE jalapenos som blev riktigt bra. Lite starkt blev det av jalapenosen men ibland får man helt enkelt bita ihop och inte vara en mes. Och ja, man kan ha lite matlagningsgrädde i maten utan att det blir superonyttigt, det är faktiskt viktigt att få i sig fett också. Till grytan hade vi kokt ris och lite grönsallad. Enkelt, gott, nyttigt och bra helt enkelt, perfekt middag en tisdag! 

Foodprep!

Efter massa alkohol och skitmat under tre veckors tid där det varit mycket fokus på studenten så tänker jag nu skärpa till mig med kosten. Jag tänker absolut inte gå in i en diet eller liknande, bara rätta till kosten med bra råvaror att äta så jag får en stuktur i mitt ätande. Sen kommer det alltid bli undantag, men vi lever ju bara en gång?!

Så igår tillagade jag nötfärshamburgare, sötpotatis i ugn och stekte till färska champinjoner, paprika och rödlök. Jag tyckte det var riktigt gott och tänker fortsätta äta det veckan ut! 

Detta kallar jag vardagslyx!

AirFryer!

Jag har länge velat ha en airfryer och i julas fick mamma en i julklapp så det blev ju kanon för mig, jag blev glad i alla fall! En airfryer är precis vad det låter som, en luft fritös. När man tänker att man friterar så tänker man ofta på väldigt mycket olja och fett, men icke i detta fallet. Man behöver endast 1 msk olja till 1 kg potatis, det kan man ju faktiskt stå ut med, det blir ca 20 kcal per portion vilket i stort sett inte är någonting.  Jag kör dock helt utan olja, jag vet egentligen inte varför men jag tycker det blir precis lika bra utan. Vår airfryer är från Philips och det går att göra mycket mer än bara potatis i den, nämligen kött i olika former, potatisgratäng, bakelser och massa mer, både fryst och färskt. Det blir inte bara gott, det går snabbt också! Vanlig potatis behöver endast ligga i ca 16 minuter och fryst färdig potatis man köper på påse endast 12 minuter.

Jag rekomenderar denna airfryer starkt för er som vill hitta ett nyttigare alternativ till att tillaga er potatis. Visst det blir inte som pommes man äter på mcdonals, men det blir som krispiga klyftpotatisar man haft i ugnen. Det är inte bara jag som använder den, utan hela familjen använder den, nästan varje dag. Den kostar omkring 1500 kr, beroende på var man köper den, det tycker jag det är värt!

 

Ett vinnande koncept!

Ja min potatis & kyckling och nötfärs & ris hänger kvar än, varför ändra på ett vinnande koncept? Det känns väldigt onödigt! Om jag tycker det blir tråkigt och enformigt lägger jag till några extra goda grönsaker istället, exempelvis steker färska champinjoner eller sparris eller gör en stor grönsallad med massa citronpeppar på. Så ja nu har jag fixat lite matlådor till några dagar framöver, det kommer inte bli något fuskade under helgerna fram till bal/student. Jag vet att jag inte behöver gå ner i vikt och vet att jag inte heller hinner göra det under typ 3 veckor men det är själva känslan som räknas. Jag känner mig otroligt mycket finare när jag äter nyttigt, jag känner mig inte sådär uppvälld som jag gör efter en hel helg av godis och fet mat. Så nu ska jag verkligen försöka skärpa till mig de kommande veckorna, jag känner mig redan bättre än vad jag gjorde i helgen. Det är det som räknas!

Lyxfrulle en onsdag!

Godmorgon! Idag ställde jag klockan lite tidigare än vanligt för jag skulle gå igenom min redovisning av gymnasiearbetet. Vi ska nämligen redovisa det idag för dom som går i 1.an och 2.an på gymnasiet. Eftersom jag gick upp tidigare hann jag fixa till lite lyxigare frukost än vanligt, så det fick bli en omelett gjord på ägg, vatten, salt och peppar, sedan hade jag tomat, champinjoner, skinka och rödlök ovanpå, så himla gott!

Matbreak i pluggandet!

Är nu mitt uppe i plugget men kände att jag behövde en liten matpaus för magen kurrade något otroligt. Egentligen är det bara gröt som står på schemat men jag kände att om jag ska orka plugga några timmar till så behövs det mer kolhydrater och kraft till hjärnan. Därför fick det bli två mackor med ost och gurka också, bara för att jag är brödtokig. Det måste vara det bästa med att gå på en diet man valt själv och lagt upp själv utan något direkt slutdatum, jag kan själv bara ändra lite i kosten om det skulle behövas. För några fler Nocco idag blir det inte, nu får det va slut på 2 Nocco om dagen alltså, nu blir det mer mat som gäller.

Matlådefix!

Jag tror inte att dagens matlådefix chockerar er utan det ser ut precis som vanligt, kyckling & potatis och nötfärs & ris. Någonting ni inte kan se är dock hur mycket det är i varje låda. För från och med idag sänks mitt kaloriintag lite grann, jag har i 4 veckor legat ganska högt på kalorier. Det har varit ett litet underskott men inte alls mycket, så idag lägger jag i ännu en växel, så får vi se om jag sänker mer längre in i dieten eller om jag ska hålla det såhär. Planen är ju faktiskt att hitta en balans och slippa dieta och ''bulla'' hela tiden, därför kan jag inte gå ner alldeles för mycket i kalorier eller vikt. Utan jag ska lägga mig på en nivå där jag trivs, vilket jag gör snart så då tänker jag faktiskt sätta stopp för mig själv och sluta gå ner i vikt för då kommer jag bli dietblind precis som jag blev i höstas. Jag tänker inte stå i spegeln och vara pinnsmal men tycka jag är tjock, det ska INTE hända igen!  

En mindre variation, men det är variation i alla fall!

Hej på er! Då var det måndag och en ny vecka ännu en gång, det känns som om veckorna går riktigt fort och jag har redan dietat i fyra veckor. Idag var dock mina matlådor slut när jag kom hem efter skolan och gymmet så då fick jag snabbt slänga in en kycklingklubba i ugnen eftersom vi inte hade någon kycklingsfilé hemma, till det potatis i airfryern, grym är den! Det var faktiskt riktigt gott med kycklingklubba som variation, det är lite saftigare än vanliga fileér. 

Det var väldigt länge sedan jag körde ett hederligt böjpass så idag kände jag för det igen och struntade i alla småövningar för rumpan. Jag fick ihop 15 set böj på väldigt olika vikter, 20,40,50,60,70,80 och 85 kg var de olika vikterna som var på stången, 2 set av varje förutom 80 kg där det blev 3 set. Efter böjen fortsatte jag med 8 set mage, egentligen skulle jag sprungit intervaller också men hade glömt mina löparskor så det får bli imorgon istället. Alltid glömmer jag någonting till gymmet. 

Ett riktigt bra ryggpass!

Då var jag hemma igen efter ett väldigt bra ryggpass. Den senaste tiden har jag fuskat lite med att köra marklyft, bara av anledningen att det är så fruktansvärt jobbigt, inte bara fysiskt jobbigt utan väldigt mycket mentalt också. Men idag bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och köra marklyft, för egentigen älskar jag ju den övningen. Jag började därför passet med 2 st uppvärmningsset och sedan 6 stycken arbetsset men väldigt bra teknik. Jag körde 6.or, 8.or och 10.or fast egentligen vet jag att jag hade klarat fler men då troligtvis med sämre teknik och idag ville jag verkligen fokusera mycket på tekniken och inte bara kasta ner stången i toppläget. Jag måste även bara ta o säga de att mina lyftarstrumpor är riktigt bra, jag får bra feste och glider inte runt på golvet som jag gjorde i vanliga stumpor, samtidigt som jag är nära golvet vilket jag inte hade varit om jag hade haft skor på mig.

Efter marklyften fortsatte jag med chins i maskin, jag gillar verkligen den maskinen för jag får riktigt bra kontakt i latsen och kan köra kontrollerade chins utan att kasta mig upp eller gunga. Här gjorde jag 6 set med lite olika belastning, även här 6, 8 och 10 reppare. Jag testade på skivstångsrodd som jag inte kört på säkert 1.5 år men det kändes väldigt bra faktiskt, jag behövde dock ha på mig mitt lyftarbälte för att inte få ont i ländryggen. Hantelrodd, smala latsdrag och enarmsrodd med kablar fortsatte passet med och därefter var jag väldigt färdig. För en gångs skull tyckte jag att ett ryggpass gick bra, de tackar vi för!

Jag fick lite panik över att jag inte hade några matlådor färdiga hemma och inte heller hade jag någonting jag kunde tillaga, både frys och kyl var tom på kyckling eller nötfärs. Därav fick de bli en liten nödlösning och jag köpte mig en sallad på konsum. För en gångs skull pasta, kyckling, sallad, tomater, majs och rödlök. Kanongott, och en liten förändring i vardagen! Nu ligger kycklingen i micron på tining så snart ska jag laga lite matlådor har jag tänkt.

Axlar på friskvårdscenter

Hejdär! Då var det söndag och inte har jag någon söndagsångest för det inte? Jag är nämligen ledig både imorgon och på tisdag, så det känns väldigt skönt. Idag har jag och Nenne varit i Vetlanda och tränat, jag körde axlar/triceps och han körde rygg, vi båda fick till väldigt bra pass faktiskt. Jag tycker verkligen om friskvårdscenter alltså, favoritgymmet! Militärpress fick starta upp axelpasset, precis som vanligt. Följt av axelpress i smithmaskinen där jag gick tyngre än vanligt, jag gjorde 6 reps på 37 kg så det tyckte jag faktiskt var riktigt bra. Därefter fortsatte jag med axelpress med hantlar och Nenne tvingade mig att köra med tyngre hantlar än jag brukar så det blev 6 reps med 17.5 kilos hantlarna, men de va sjukt tungt. Drag mot hakan för ovansida axlar, axellyft för framsida axlar och hantellyft åt sidan för utsida axlar fick runda av axelpasset innan jag avslutade med 100 reps för tricpes utan vila. 10 st pushdown med stång, 10 st med rep och sedan körde jag 5 av varje innan jag var färdig, så ingen vila emellan.

Igår lagade vi riktigt god middag. Lax, potatis, sparris och dillsås, det var verkligen supergott vilket det inte kan bli annat när man äter lax för det är typ favoritmaten när det kommer till nyttig mat, mums!

Grötfrukost!

Godmorgon! Idag har jag sovmorgon som alla onsdagar och fredag, det är så skönt! Dock var jag uppe som vanligt för att istället hinna med en PW innan skolan. Det var jag även i måndags och planen är att gå 5 km innan frukost tre dagar i veckan nu till en början sedan kanske det blir mer. Dessa morgonpromenader är verkligen så sköna, jag slipper tänka så mycket utan jag bara går och lyssnar på Body Radio eller Tyngre Radio i min egna lilla värld. Idag var det Body Radio med Anna Stålnacke som var i lurarna, grym tjej det där! Nu sitter jag och mumsar i mig den klassiska morgongröten, diet eller inte, alltid lika gott. Igår skrev jag att jag inte fick till ett värst bra ryggpass och ingen kontakt över huvud taget, men idag känns det kan jag lova. Det är verkligen sjukt att jag fortfarande alltid får träningsvärk, det får jag nästan varje pass numera. Och för att inte det skulle hjälpa så har jag även ont i övre delen av ryggen, jag skulle göra en bakåtkullerbytta igår på idrotten och typ knäcke till nacken så jag fick ont i ryggen. Igår kändes det som en kota låg fel men idag är det bättre men det gör fortfarande väldigt ont. Men det är inget att gnälla över, blir det inte bättre får jag helt enkelt kolla upp det. Ha en bra dag vänner!