fitnessinspiration

Bananen är otroligt nyttig

Bananer är en populär frukt, hos både barn och vuxna, troligvis för sötman. Men trots sin höga fruktosmängd är bananer mycket mer än ett välsmakande mellanmål. Studier visar att de innehåller en lång rad näringsämnen som leder till många hälsofördelar. Men kom ihåg att köpa ekologiskt för det är inte bara vi människor som gillar bananer utan även många insekter och därför är det en av de mest besprutade frukterna. Myten om att bananer bara är tomma på kalorier måste brytas. Bananen har många fördelar, läs här!

Hjärnkapacitet: Bananer är mycket rika på kalium och kalium är bra för inlärningen. En studie har gjorts och slutsatsen var att elever presterar mycket bättre på prov om de har ätit en banan till frukost eller lunch.

Hjärtat: Bananer är mycket rika på kalium men låga på natrium (salt), som   hjälper till ett friskt hjärta och minskar risken för åderförkalkning och stroke.

Hjälper rökare: Bananer innehåller B-vitamin och många andra mineraler som minskar effekterna av nikotin både fysiskt och psykiskt

Energi: Idrottsutövare vet alltför väl att bananer ger energi och ofta mumsar dom under träning och tävling. Två bananer kan hålla dig igång ca 90 minuter och fyller på elektrolyter som förloras genom svettning. Många amatörer och professionella idrottsmän anser också att en banan dagligen underlättar muskelkramper, möjligen på grund dess höga innehåll av kalium och magnesium.

Humöret: Bananer är naturligt lugnande för dom innehåller en aminosyra som kallas tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret och främja glädje och avkoppling.

Lindrar sår och bett: Bananen är det absoult bästa Prova att gnugga insidan av ett bananskal direkt på ett myggbett.

Imunförsvar och blodsockret: Bananer är bra för blodet eftersom de är en av de bästa källorna till vitamin B6. Vitamin B6 hjälper kroppen att omvandla tryptofan till serotonin och att producera hemoglobin, en viktig del av blodet. Vitamin B6 bidrar också till att stärka immunförsvaret och skyddar mot infektioner. Det hjälper även till att omvandla kolhydrater till glukos och bidrar därför till att hålla blodsockret på en stabil nivå.

Visste du detta om bananer?

De bananer som äts, matbananer, är kulturformer som uppstått ur en korsning av två vilda arter. Matbananerna indelas i sin tur i dessertbananer och mjölbananer. Det är dessertbananer vi hittar i svenska fruktdiskar. Mjölbananen är mindre söt. Den behöver tillagas och är mycket utbredd i Sydamerika, Afrika och Indien. Där används den ungefär som potatis

 

 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas