fitnessinspiration

Tar ett break!

Bilder från min midsommar!

Hej vänner! Jag kommer med tråkiga nyheter, jag tänker nämligen ta ett litet uppehåll från bloggen av flera anledningar. Framför allt känner jag extrem press på mig själv, att jag måste träna och leverera och försöka leva ett så himla bra fitnessliv som möjligt. Och ärligt... det gör jag inte, idag var jag verkligen inte alls sugen på att träna vilket jag egentligen skulle göra efter jobbet. Jag gick hem och gjorde en kladdkaka istället. Jag tycker inte att träning är lika kul längre som jag tyckte förut, jag kommer fortfarande stå kvar vid att det var tävlingssatsningen som ''förstörde'' mig för det var så extremt. Sedan vissa dagar kan jag sakna gymmet något otroligt och må dåligt över att jag tappat formen. Men mest känner ja att mitt liv är lika bra utan stress om träning varje dag och att jag är nöjd och glad över att jag har den formen jag har. Jag känner även att när jag väl tränar osv så har jag ingenting roligt att skriva om, det handlar mest om övningar, set och reps hit och dit. Därför känns det bättre att ta ett längre uppehåll härifrån för att hitta min egna inspiration för att kunna inspirera er.

Jag menar alltså inte med detta att jag lägger ner bloggen, bara att jag tar en liten paus.

Puss & Kram på er!

Bra träningspass och nu Netflix!

Hej på er! Då var det ny vecka, sista veckan som jag är ledig denna sommaren, ska dock jobba lite senare i veckan då de blev kris på jobbet så jag får hoppa in. Jag tar vara på min ledighet på bästa sätt, genom att bara vila och njuta. Imorse var jag på gymmet och tränade ryggen vilket gick grymt. Äntligen fick jag bra kontakt och det kändes riktigt mycket, tror jag har latsdragen att tacka där. Det blev nog 10-15 set latsdrag som jag även supersettade med två olika grepp, så alltså egentligen dubbelt så många set latsdrag. Sjukt mycket och sjukt tugnt & jobbigt. Utöver det blev det chins, stångrodd, ryggresningar i maskin och smala latsdrag i superset med grepp och rep. Det är mycket fokus på övningar som ger bredden i ryggen, ex chins och latsdrag. Jag vill få fram vingarna för att få en bredare rygg. Är riktigt nöjd med dagen pass!

Trots att det är riktigt fint väder ute så är jag inne, eller ja i vårt uterum i alla fall. Det känns som jag fått lite feber, eller är jag bara varm av värmen men har haft huvudvärk sen jag vaknade och nu mår jag lite illa. Därför ska jag nu sätta igång Orange is the new black och gotta mig med jordgubbar, vattenmelon och en kall Nocco! Precis vad jag behöver, lite ensamtid!

Bästa veckan i mitt liv!

En av mina största drömmar går i upplevelse!

Hej! Nu tänker jag berätta om varför jag fokuserar mycket kring teknikträning, det handlar så mycket mer än om bara teknikträning, det handlar nämligen om att jag ska få uppleva en av mina största drömmar, nej jag överdriver inte! Under min studentdag i fredags satt jag och öppnade massa presenter jag fått från släkt & vänner, osv. Sedan kommer det fram ett kurvert från syskonen och kusinerna, jag börjar läsa och sedan kommer tårarna. Jag kan inte sluta, jag gråter och gråter och gråter av extrem lycka. Jag har aldrig gråtit så mycket någonsin förut pga lycka. Pappa fick allting på film för han visste redan innan att jag skulle börja gråta, det är nästan så tårar börjar rinna igen när jag ser filmen på mig själv när jag läser brevet. Det som stod i brevet ser ni på bilden här ovanför. Det är nämligen så att jag ska få åka upp till Stockholm för att bo på hotell och sedan träna med min stora idol Kenny Dahlström, mer känd som Strävan. Ni som läser min blogg dagligen vet troligtvis vem han är då jag skrivit om honom otroligt många gånger förut, och även berättat om hur skakis och tårögd jag var första gången jag träffade honom på Luciapokalen 2014, som ni ser på bilden. När min bror hade kontakt med Kenny om min present sa han att han mindes mig väldigt väl, det gör mig ju bara gladare. 

Trots att Kenny är stark som ett djur så syftar han egentligen inte jättemycket på vikterna, utan väldigt mycket på teknik och andning osv. Jag tror det kommer kännas som att jag aldrig tränat förut när Kenny väl har synpunkter på mina knäböj. Det är nämligen så att vi ska köra en hel timme bara knäböj med fokus på metodik, teknik och biomekanik, som ska optiera mina knäböj. Jag blir helt snurrig och förstår knappt ingenting, men det ska bli så otroligt roligt! Efter en timmes knäböjande, ska vi bara sätta oss ner, ta en kaffe och prata. Tänk en hel timmes pratande med Kenny Dahlström, jag kommer ha så mycket motivation och så mycket nya kunskaper att ta med mig hem till Åseda för att kunna ta min träning till nästa nivå.

En bättre studentpresent kunde jag absolut inte få, jag kunde inte heller ana det, vilket gjorde det ännu bättre! Ingen är lyckligare än jag! 

Matblogg?!

Godmiddag! Även inatt fick jag nästan 12 timmars sömn, inte bra det här. Har jag inget att stressa över under dagarna så gör det faktiskt inte så mycket egentligen. När jag vaknade åt jag lite frukost och efter en stund knallade jag mig till gymmet. Dock var det svårt, jag hade till och med svårt att kliva upp ur sängen idag pga EXTREM träningsvärk i låren. På lördag är det egentligen dags för att träna benen igen men jag vet att träningsvärken kommer sitta i tills dess så det får bli uppskjutet. Jag hade egentligen planer på att springa intervaller idag, men det kunde jag glömma, det hade aldrig gått. Så axlar och triceps fick det bli och det fick faktiskt väldigt bra med tanke på all träningsvärk som gjorde att varenda repetition gjorde ont och var sjukt jobbig. 10 set militärpress startade jag upp passet med och fortsatte sedan med axelpress i smithen, hantelpress, flyes, drag till hakan, axellyft rakt fram och ännu lite fler flyes. Till sist rundade jag av med pushdown med stång och rep för triceps. Ett riktigt bra pass med mycket lägre vikter än vanligt, men ibland får man nöja sig ändå.

Nu sitter jag här och äter sötpotatis, nöthamburgare, lök, paprika och champinjoner, riktigt gott kan jag lova er. 

torsk och potatis

Under hela gympasset gick jag och funderade över dagens middag, jag hade egentligen tänkt äta en av mina matlådor med sötpotatis o nöthamburgare. Men det blev det ändring på när Nenne ville at vi skulle laga middag tillsammans. Jag hade ett villkor och det var att det skulle va enkelt och nyttigt, men han ville ha bearnaisesås, det fick han inte. Vi tillagade torsk i ugnen med lite citronpeppar på och till det hade vi kokt nypotatis med äggsås gjord på mjölk, mjöl, dill, citron, kokt ägg, salt och peppar. Dom rivna morötterna till var bara ett plus i kanten, så himla gott. 

Jag hoppas ni gillar lite annorlunda matinlägg än det jag brukar lägga ut, torr kyckling med potatis har jag nämligen tröttnat på lite grann. Har insett att det finns annan mat som även är näringsrik och bra! 

Pumpen i armarna!

Hej på er! Veckans tredje pass är avklarat och träningsvärken är något utöver det vanliga. Benen, RYGGEN, biceps och triceps trots att jag inte tränat armarna någonting förens idag. Det var bara att bita i det sura äpplet och gå til gymmet med massa träningsvärk och idag var det dags för bröst och biceps vilket blev ett riktigt härligt pass. Jag började såklart med bänkpress upp mot 10 set, både 15 reppare men även 4 reppare. Svag i bänkpress var bara förnamnet, men det kändes bra i alla fall. Hantelpress och flyes fortsatte jag med därefter rundade jag av med tre bicepsövningar i superset och dropset så jag fick bra tryck i armarna. 

Roligare än så var inte passet, men det var riktigt härligt även om det var kort, vilket mina bröstpass brukar vara. Brösten är väl inget jag lägger stort fokus på, det är mest att jag tycker det är förbaskat kul med bänkpress och hantelpress! 

En god och nyttig frukost!

Godmorgon, eller ska vi säga god förmiddag. Klockan är 11 och jag sitter här och äter frukost, alldeles för sent. Jag somnar klockan 10 på kvällarn men sover även till kl 10 på morgonen, 12 timmar sömn. Är det studentveckan som börjar komma ikapp en kanske? I alla fall, som ni ser är min frukost lite annorlunda än vad den brukar vara. Vanligtvis är det havregrynsgröt med en proteinshake, men de senaste 2 månaderna har jag haft problem med att äta det, jag har inte fått i mig det utan istället fått slänga gröten. Jag som älskade gröt förut? Därför testar jag lite nya grejer och de senaste dagarna har min frukost sett ut som på bilderna. Knäckebröd med inlagd makrill och två kokta ägg. Jag tycker faktiskt det blir en riktigt bra frukost där jag får i mig massa fetter och proteiner i makrillen och äggen, sedan kolhydrater från knäckebröden. Ja jag står mig även väldigt bra på denna frukost, det räcker gott och väl fram till lunchen, vilket blir mycket senare än vanligt när man vaknar så sent. Nu ska jag sätta igång dokumentären ''den unge Zlatan'' och mysa inne i sängen hela dagen när det regnar ute. 

Kycklinggryta med ris!

Min pojkvän kan laga mat han!! Efter gymmet idag fixade han ihop ett kycklinggryta med matlagningsgrädde, paprika, purjolök och LITE jalapenos som blev riktigt bra. Lite starkt blev det av jalapenosen men ibland får man helt enkelt bita ihop och inte vara en mes. Och ja, man kan ha lite matlagningsgrädde i maten utan att det blir superonyttigt, det är faktiskt viktigt att få i sig fett också. Till grytan hade vi kokt ris och lite grönsallad. Enkelt, gott, nyttigt och bra helt enkelt, perfekt middag en tisdag! 

Riktigt härligt benpass!

Hejdär! Idag stod det ben på schemat, under morgonen var jag riktigt opepp på att träna så jag väntade på Nenne till han slutat jobba så gick vi till gymmet tillsammans. Knäböj, knäböj och knäböj var det dags för idag, men inte som vanligt utan idag stuntade jag verkligen i vikterna för att bara träna teknik, teknik och teknik. Varför jag gjorde det och även ska fortsätta med det kommer jag förklara senare i ett annat inlägg. Men som sagt, massa knäböj och massa teknik, det slutade i 12 set väldigt djupa knböj. Efter knäböjen fortsatte jag med 6 set hip-thrusters för att träna lite rumpa och avslutade sedan passet med 12 set mage, som redan känns riktigt mycket. Träningsvärk delux imorgon, jatack! 

Svetten rann och jag kände verkligen att det blev ett riktigt bra pass och kul var det också, att ha någon att dela träningsglädjen med gör att den bara blir större.

Foodprep!

Efter massa alkohol och skitmat under tre veckors tid där det varit mycket fokus på studenten så tänker jag nu skärpa till mig med kosten. Jag tänker absolut inte gå in i en diet eller liknande, bara rätta till kosten med bra råvaror att äta så jag får en stuktur i mitt ätande. Sen kommer det alltid bli undantag, men vi lever ju bara en gång?!

Så igår tillagade jag nötfärshamburgare, sötpotatis i ugn och stekte till färska champinjoner, paprika och rödlök. Jag tyckte det var riktigt gott och tänker fortsätta äta det veckan ut! 

Tillbaka, både på gymmet men även här på bloggen!

Godmorgon på er vänner! Nu ska jag förhoppningsvis vara tillbaka precis som vanligt igen efter massa studentfirande och aktiviteter i skolan. Jag ska verkligen försöka komma igång med bloggen nu igen. I fredags tog jag studenten och nu är jag helt ledig i två veckor vilket ska bli otroligt skönt, bara träna, slappa och umgås med vänner. Men därefter börjar verkligheten med 7 veckors sommarjobb och sedan förhoppningsvis nytt jobb i höst.

Hur eller hur, igår gick jag till gymmet för första gången på typ 3 veckor, det var nästan så jag hade glömt vad jag skulle packa med mig osv. Vilket jag även hade gjort, inga hörlurar utan fick lyssna på gymmets musik. Igår var det dags för ett ryggpass och tanken var att fokusera på så lite övningar som möjligt för att hitta kontakten i musklerna. Jag började med massa set chins med gummiband, än så länge är jag för tung för att kunna göra chins utan hjälp. Jag gjorde lite olika varianter på chins, helt vanliga upp och ner men även med stopp i toppläget och med en långsam excentrisk fas på nervägen. 

Efter chinsen fortsatte jag med stångrodd som på bilderna nedan, det gick dock sådär och jag fick ont i ryggen. Jag fick sänka vikterna ganska rejält men ändå var det riktigt jobbigt. Jag fortsatte med latsdrag både med brett och omvänt smalt grepp, både enskillt men även som superset. Till sist avslutade jag med ännu fler chins i maskin där jag kunde köra dropset och få mer hjälp för varje set, det sög tag riktigt mycket i latsen. 

Jag har sagt det förut att jag oftast aldig känner någonting i ryggen när jag tränat den, likaså var det igår, det kändes ingenting och jag var knappt ens trött i ryggen. MEN idag har jag EXTREM träningsvärk, det måste bero på att det var så länge sedan jag tränade. Hur eller hur, det är riktigt skönt att vara tillbaka! 

Slutspurten!

Hejdär! Nu är vi/jag verkligen på slutspurten till studenten, det är bara 15 dagar kvar till jag tar studenten, varav 3-4 skoldagar, helt sjukt! Därav har min träning hamnat lite åt sidan, jag försöker fortfarande träna få ofta jag kan. Hela förra veckan blev det träning men denna veckan har jag bara tränat en gång, men så blir det ibland. I tisdags åkte klassen till Oskarshamn för att paddla kajak i vindstilla och skinande sol, vi bodde på camping och grillade och hade det allmänt bra. Idag ska jag ut o golfa på idrottslektionen vilket också ska bli riktigt kul, annars är det mycket planering och packning påg. Imorgon åker jag och Alexandra till Göteborg för att gå på Summerburst som jag har längtat efter i 2 år. Utöver det är det väldigt mycket planering inför bal och student, klänningar hit och dit och matplanering osv. Det kommer bli så bra! Nästa vecka är det bal, studentfirande för Tova och 18 års fest för Maja, därefter rullar studentveckan på med grillkväll, skattjakt, såpfotboll, poolparty, studentfirande för Tesse, Wilma och Alexandra, utgång, ännu mer fest och sedan är vi framme vid studentdagen. Samtidigt som jag inte vill ta studenten och sluta skolan så vill jag vara med om hela studentveckan. Hur eller hur, jag ser riktigt mycket fram emot kommande veckor men framför allt vad helgen har att erbjuda, äntligen -> SUMMERBURST!

Nya favoriten på gymmet!

Nej detta är egentligen inte alls min musikstil men just Volbeat tycker jag är sjukt bra och på senaste tiden har det blivit favoriten i lurarna på gymmet. Man blir otroligt fokuserad och taggad och vill bara kasta upp vikterna!

Bra träningsvecka!

Hej! Satt o kikade igenom kameraalbumet på mobilen innan idag, hamnade självklart vid alla bilder från hösten och min tävlingssatsning. Samtidigt som jag vet hur mycket slit och tårar som ligger bakom denna formen så kan jag inte ljuga och säga att jag inte saknar det för det gör jag. Saknar formen, min disiplin och att ha ett mål att stäva efter. Kör kanske igen våren 2018, eller 2019, ingen vet!

Hur eller hur, har fått till riktigt bra pass i veckan och i helgen. I måndags körde jag ben och det gör så fruktansvärt ont i dom, att kliva ur sängen imorse var inte kul alltså. Det gör ont i varenda lilla milimeter på benen, vader, framsida, baksida, rumpa och insida, helt sjukt! Detta pågund av knäböj, utfallsgång, raka marklyft med hantlar och hip trusters. Igår var det bröst och triceps som jag körde lite mer försiktigt men det gick bra det också. Dock sjukt låga vikter, 40 kg 6 reps i bänkpress där jag normalt gör 10-15 reps på 50 kg. Men det var nog skallen som inte vågade mer, jag vågade inte utsätta axeln för förmycket jobb. Idag var det axlar igen och då blev det mycket uppvärmning, mycket rörelseövningar med TRX-band, lyft åt olika håll med lätta hantlar, men självklart axelpress med hantlar och i smithmaskin och även militärpress också.